آموزش گام نوازی گیتار – چگونه گام تمرین کنیم ؟

تمرین گام نوازی گیتار

تمرین گام مهمترین تمرینی است که یک هنرجو باید در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهد.

در تمرین گام رعایت دو نکته ضروری است.

  • جنبه عملی تمرین : شامل مهارت در حرکت افقی و عمودی انگشت ها روی دسته ی گیتار است
  • جنبه تئوری تمرین : دانستن مکان گام در قسمت های مختلف دسته ی گیتار است.

در پایان این مطلب شما با فرآیند تمرین گام در گیتار به طور کامل آشنا خواهید شد. تمرین درست گام می تواند موجب بهبود سرعت، تایمینگ و اجرای تکنیک ها در شما شود.

پیش نیاز

قبل از مطالعه ی مطلب بهتر است با مفهوم پوزیسیون در گیتار آشنا شوید زیرا در بخش دوم تمرین یک گام را در پوزیسیون های مختلف تمرین خواهیم کرد.

کتاب آموزش قدم به قدم تمرین گام

بعد از مطالعه این مطلب و آشنایی با اصول اولیه تمرین گام می تونی تمریناتت رو به صورت عملی شروع کنی. 

من کتابی رو در سایت منتشر کردم که در اون یک سیستم سه مرحله ای برای تمرین گام و تسلط به اون پیشنهاد و نحوه استفاده از اون گام هم برای ساخت یک قطعه یا سولو در فصل پایانی ذکر شده. روی لینک زیر کلیک کن و فصل اول این کتاب رو ببین.

قسمت اول تمرین گام : افزایش سرعت و تایمینگ با مترونوم

استفاده از مترونوم در گام نوازی و یا اجرای لیک های مختلف ضروری است. در سرعت های پایین است که شما خواهید توانست نحوه ی درست اجرای یک تکنیک را فرا بگیرید و به درک درستی از زمان بندی یک قطعه برسید. در کل سرعت را به تدریج و وقتی افزایش دهید که در یک سرعت خاص تمیز و بدون اشکال می نوازید.

چه سرعتی برای شروع تمرینات مناسب است ؟

انتخاب سرعت برای شروع تمرینات دلخواه است. ما در تمرین زیر از سرعت ۸۰ BPM شروع می کنیم. این سرعت یک سرعت پایه ای مناسب برای آغاز و بهبود تایمینگ است.

این سرعت در ابتدا ممکن است پایین به نظر برسد اما در ادامه نت های بیشتری بین ضرب ها اضافه خواهیم کرد.

در تمرین زیر از alternate picking  استفاده خواهیم کرد

دقت کنید این الگو در یادگیری هر قطعه یا لیک که قصد یادگیری آن را دارید کاربرد دارد. در تمرین زیر از گام A Dorian Minor استفاده می شود. الگوی انگشت گذاری برای تمرین زیر نشان داده شده است.

گام a minor dorian                              انگشت گذاری گام a minor dorian

اولین تمرین بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم است. از یک فرت دلخواه شروع و به صورت خطی پایین بروید. در سرعت ۸۰ BPM به ازای هر ضرب یک نت را اجرا کنید. این تمرین در آینده و در اجرای نت هایی که دارای تاکید هستند به شما کمک خواهد.

همانطور که در جدول پایین مشاهده می کنید با هر ضرب یک نت اجرا می شود

شماره ضرب۱۲۳۴
نت۱۲۳۴

فایل صوتی این تمرین :


این سرعت بسیار پایین است اما انگشت های ما با ساختار و صدای نت های موجود در گام آشنا خواهد شد. هر وقت توانستید در سرعت ۸۰ BPM به طور کامل و تمیز گام را اجرا کنید سرعت مترونوم را ۱۰ BPM بالا ببرید.
اگر این تمرین برای شما خسته کننده است می توانید عبارت های دیگری به گام اضافه کنید. به عنوان مثال در تمرین زیر حرکت عمودی ( تعویض سیم روی یک فرت ) ، افقی و پریدن از روی یک سیم ( مثلا از سیم پنج به سه ) را داریم.

تمرین گام a minor dorian

پس در تمرین بالا ما هم با صدای نت های گام و هم با ساختار  و محل آن ها آشنا می شویم.

وقتی به سرعت ۲۰۰ BPM رسیدید دوباره سرعت را به ۸۰ BPM برگردانید و به سراغ تمرین بعدی می رویم. در این تمرین ما با هر ضرب دو نت اجرا می کنیم. در واقع باید سرعت اجرا دو برابر شود. مانند تمرین قبل اگر توانستید در یک سرعت خاص تمیز اجرا کنید سرعت را ۱۰ BPM بالا ببرید.

شماره ضرب۱۲۳۴
نت۱۲۳۴۱۲۳۴

فایل صوتی این تمرین :


با نزدیک شدن به سرعت ۲۰۰ BPM با چالش های بیشتری روبرو خواهید شد. صبور باشید و برای بالا بردن سرعت عجله نکنید.

با تسلط روی این تمرین به سراغ تمرین بعدی یعنی نت یک شانزدهم می رویم یعنی با هر ضرب چهار نت اجرا می کنیم.

شماره ضرب۱۲۳۴
نت۱۲۳۴۱۲۳۴۱۲۳۴۱

فایل صوتی این تمرین :


بسیاری از لگاتو ها و سولوها در نت یک شانزدهم اجرا می شود. در این تمرین بالا بردن سرعت یک چالش واقعی خواهد بود. سعی کنید گام را به صورت ساده و خطی اجرا کنید و عبارتی به آن اضافه نکنید. در شروع هدف ما تنها بهبود تایمینگ است. برای بسیاری از گیتاریست ها رسیدن به سرعت ۱۲۰ BPM کافی است. اگر یک شرد گیتاریست هستید می توانید تا ۱۶۰ BPM نیز پیش بروید. با تمرین و صبر می توانید به این سرعت برسید.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا این فرآیند برای تمرین گام پیشنهاد شد؟

اگر شما تمرین را در ۸۰ BPM و با نت یک چهارم شروع می کردید و بعد در همین سرعت نت یک هشتم و یک شانزدهم را تمرین می کردید مطمئنا با مشکل مواجهه می شدید. افزایش سرعت مترونوم در یک ارزش زمانی ثابت نت یعنی بالا بردن تدریجی تر سرعت . با این روش انگشتان شما نیز به تدریج تقویت خواهد شد و به آنها فشار کمتری خواهد آمد.

توجه کنید وقتی به یک سرعت خاص مسلط شدید سرعت مترونوم را افزایش دهید. این موضوع مهمترین نکته در تمرین گام است. برای آشنایی بیشتر با مترونوم به مطلب کار با مترونوم مراجعه کنید.

قسمت دوم تمرین گام : تمرین در مناطق وسیع تری از فرت برد

بعد از اینکه با نحوه ی تمرین گام برای افزایش سرعت و بهبود تایمینگ  آشنا شدید حال نوبت آن است که الگوی گام را در قسمت های مختلف فرت برد نیز تمرین کنید.

در تمرین قبل گام A Dorian Minor  را در پوزیسیون اول اجرا کردید. بعد از اینکه به این پوزیسیون مسلط شدید باید این الگو را در پوزیسیون های مختلف نیز تمرین کنید. این کار باعث می شود که در آینده توانایی اجرای سولو در قسمت های مختلف فرت برد را داشته باشید.

بیشتر سولوها در پوزیسیون یک به بعد اجرا می شود و شما مطمئنا به این تمرین احتیاج خواهید داشت.

تمرین گام سه نت روی یک سیم

بیشتر الگوی گام ها در پوزیسیون اول شامل ۲ نت و ۳ نت هستند. به عنوان مثال گام لیدین را در نظر بگیرید.

شماره انگشت ها در گیتار

گام لیدین

با ترکیب الگوی گام ها در ۲ یا ۳ پوزیسیون الگوی ۳ نت روی یک سیم حاصل می شود.

تمرین سه نت روی یک سیم می تواند باعث تقویت و افزایش انعطاف پذیری انگشتان  شود. همچنین تشویق خواهید شد که از لگاتو استفاده کنید و سولوهای داینامیک تری بنویسید.

در اینجا هم با ترکیب سه پوزیسیون اول گام لیدین الگوی ۳ نت روی یک سیم حاصل می شود.نت های خاکستری نت هایی هستند که اجرا نمی شوند.

ترکیب سه پوزیسیون اول گام لیدین

با این تمرین ما بخش وسیع تری از فرت برد را تحت پوشش قرار می دهیم. برای این تمرین هم از مترونوم همانطور که گفته شد استفاده کنید. یعنی ابتدا نت یک چهارم ، سپس یک هشتم ، سپس یک شانزدهم . همچنین سرعت را نیز به تدریج افزایش دهید.

تمرین سه نت روی یک سیم در سرعت های بالا برای شما چالش بیشتری به همراه خواهد داشت. اما خواهید توانست عبارت های بیشتری از آن به دست آورید.

به عنوان مثال تمرین زیر :

عبارت ساخته شده از گام لیدین

در این مثال هم ما پرش از روی سیم را داریم. شماره های زیر خطوط حامل الگوی انگشت گذاری برای این عبارت را نشان می دهد.

در تصویر زیر پوزیسیون ۳ ، ۴ و ۵ گام لیدین با هم ترکیب شده اند.

ترکیب پوزیسیون سه چهار پنج گام لیدین

تمرین گام و پوشش مناطق وسیع تری از فرت برد

با توجه به مفهوم ترکیب پوزیسیون ها که در قسمت قبل آموختیم می توانیم می توانیم الگوهای بزرگتری ساخته و مناطق بیشتری از فرت برد را پوشش دهیم.

در تصویر زیر سه پوزیسیون اول گام لیدین را با هم ترکیب کرده ایم.

ترکیب سه پوزیسیون گام لیدین

برخلاف تمرین های قبل این بار مجبور هستیم انگشتان خود را در طول فرت برد حرکت دهیم. سعی کنید شما هم  تمرینات خود را بسازید.

شما برای ساخت این عبارت ها می توانید از دو تکنیک استفاده کنید :

  • ترکیب پوزیسیون های مختلف
  • استفاده از لگاتو و  تکنیک هایی مثل hammer on و pull off

در تمام این تمرین ها از آلترنیت پیکینگ استفاده کنید. اگر در alternate picking ضعیف هستید می توانید به تمرینی در سایت قرار داده شده مراجعه کنید.

تا جایی که می توانید عبارت های جدید بسازید. فعلا به موزیکال بودن الگو ها توجه نکنید. در اینجا قصد ما تنها افزایش سرعت، تایمینگ ، انعطاف پذیری انگشتان و آشنای با پوزیسیون های مختلف است. در آینده با افزایش مهارت می توانید با استفاده از این اطلاعات سولوهای زیبای خود را بنویسید.

پس در این تمرینات دو نکته را فراموش نکنید. شما باید به این دو هدف برسید

  • پوشش مناطق وسیع تری از فرت برد
  • افزایش سرعت

در اینجا هم تاکید می کنیم تنها وقتی سرعت مترونوم را بالا ببرید که به یک سرعت خاص مسلط شده باشید.

تمرین گام بعد از فرت دوازده

شما باید توانایی سولو نوازی در فرت های بالا را نیز داشته باشید. فرت ها در این قسمت کوتاه تر هستند و شما می توانید بدون جابجایی انگشت ها فاصله های بیشتری را پوشش دهید.

این بار ترکیب پوزیسیون ها را در فرت های بالا اجرا می کنیم. دو نقطه ی سیاه در تصویر زیر نشان دهنده ی فرت دوازدهم است

گام لیدین بعد از فرت دوازده

عبارت زیر را تمرین کنید. الگوی انگشت گذاری برای تمرین زیر پیشنهاد شده است.

گام لیدین بعد از فرت 12

الگوی انگشت گذاری برای تمرین بالا پیشنهاد  شده است. برای بعضی از نت ها شما می توانید هم از انگشت سه  و هم از انگشت چهار استفاده کنید. در فرت های پایین چون فرت ها کوتاه تر هستند بسیاری از نوازنده ها به جای انگشت چهار از انگشت سه استفاده می کنند.

در اینجا ما از گام لیدین استفاده کردیم اما این فرآیند برای تمام گام ها قابل استفاده است. سعی کنید الگوهای تمرینی خودتان را بسازید و همیشه با مترونوم خود را به چالش بکشید. این موضوع رمز یادگیری و تسلط بر گام است.

منبع : fretjam.com

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه‌

  1. amir گفت:

    سایتتون بهم خیلی کمک کرد
    این داستان دورین مینور چی بود
    دورین رو کجا توضیح دادین
    لینک بذارید

    • hani گفت:

      سلام امیر
      این مورد به عنوان مثال در این مطلب آورده شده. سعی میشه در مطالب بعدی به طور مفصل تر به مباحث مربوط به مدها پرداخته بشه.

  2. Parsa گفت:

    اقاخدا خیرتون بده مرسی از سایت عالیتون مطلب پرفکتی گذاشتید

  3. محمد محمدی گفت:

    A Dorian Minor چی بود ؟
    گام سل ماژور نبود ؟

  4. رضا رشید گفت:

    سلم خسته نباشید ی سوال دارم مگه در گام نوازی نباید با شروع ریشه نت باز باید به همان برسیم چرا پس در یک الگو بعد از رسیدن به نت ریش نت بعدی را نیز میزنیم

    • hani گفت:

      سلام رضا
      تو تمرین گام می تونیم هر دو مورد که تو گفتی رو اجرا کنیم . می تونیم ابتدا از نت ریشه تا نت ریشه بعدی بزنیم. این کار برای اینکه محل نت ریشه رو تو اون گام یاد بگیری خیلی خوبه اما خوب ما در نهایت هدفمون اینه که نت های یک گام رو در تمام قسمت های ممکن فرت برد یاد بگیریم پس در مراحل بالاتر باید نت های بعدی رو هم بزنیم تا به قسمت های بیشتری از فرت برد مسلط بشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *